wtorek, 18 sierpnia 2015

Ikona życia zakonnego

Oblubieniec, oblubienica, zakon, mniszki, trapista, ocso, trapiści, trapistka, ikona, obraz, życie konsekrowane, consecrata, duchowość, kolory, veni sponsa Christi
Jezus nie patrzy wprost na Oblubienicę, ale na każdego kto staje przed obrazem, także na mnie, by powiedzieć mi, że ja też mam wejść w bliską relację z Nim!



Ostatnio jedna koleżanka poprosiła mnie abym namalowała obraz swoim krewnym, są już wiele lat po ślubie, ale ubolewają, że nie pomyśleli o pozowaniu do ślubnego obrazu, teraz chcą to nadrobić. Zastanawiałam się jak mógłby wyglądać obraz zaślubin w życiu zakonnym i namalowałam symboliczny obraz - ikonę (choć ikoną nie jest, bo nie mam możliwości ani warsztatu do tworzenia prawdziwych ikon).

Mój obraz przedstawia Jezusa i jego Oblubienicę, w pierwszej kolejności Oblubienicą jest Kościół, potem Maryja a następnie każda osoba. Ja myślałam tutaj o osobach zakonnych. Na prawdziwych ikonach wszystkie barwy i kształty mają swój sens. Na moim obrazku także.

Jezus Oblubieniec ubrany w królewskie szaty trzyma oblubienicę za rękę, jakby chciał ją  wprowadzić do swojego domu. Stoi z tyłu, ponieważ tak jak to jest naprawdę większość osób nie widzi Go, a jedynie przeczuwa jego obecność.

Oblubienica zapatrzona w głąb siebie (jak pisała św. Teresa Wielka ,,szukaj Mnie w sobie'' - tak odczytała słowa skierowane do niej przez Jezusa) odczytuje wezwanie Boga i niemal czuje Jego delikatny dotyk. W ręku przy sercu trzyma lampę, to symbol czuwania, wiary nadziei i miłości - także nawiązanie do przypowieści o mądrych pannach. Jest ubrana w czerwono- amarantowe szaty, to także symbol oddania, miłości i poświęcenia. Pod spodem ma białą szatę symbol czystości i niewinności.

Jej ręce są skrzyżowane, co przypomina scenę zwiastowania. Każdy człowiek ma swoje zwiastowanie i może odpowiedzieć na nie tak jak Maryja: ,,Oto ja Służebnica Pańska, niech mi się stanie według Słowa Twego...'' To wezwanie do zachowywania słów Jezusa w codziennym życiu i do rozważania Pisma Świętego, w którym Słowo jest Żywe!

Jezus nie patrzy wprost na nią, ale na każdego kto staje przed obrazem, także na mnie, by powiedzieć mi, że ja też mam wejść w bliską relację z Nim!

1 komentarz: